top of page
Writer's pictureIt's Unique 精致马六甲

Putu Piring & Daging bakar 🔥! Jom Jalan2 Cari Makan@ Melaka! | It's Unique



Di manakah episod ini akan membawa anda pergi Jalan Jalan Cari Makan 乐? jom kita check it out!


Makanan di melaka boleh dikatakan sebagai salah satu syurga makanan terbaik di Malaysia Masakan Baba Nyonya yang unik, makanan jalanan, pencuci mulut akan membawa perasaan baru kepada selera anda.


Terdapat banyak bangunan bersejarah dan kaya dengan warisan budaya yang terdapat di melaka.


Hantar video yang baru dikeluarkan~ Editor mengingatkan dengan mesra, ingatlah untuk mengklik untuk menonton di skrin penuh!


🌟Putu Piring Bukit Beruang🌟

Putu piring ini terletak di Bukit Beruang, Melaka, telah beroperasi di sini selama enam tahun.

Waktu puncak pada pukul 12 tengah hari, boleh nampak ramai orang datang untuk membeli Putu Piring itu belum termasuk lagi pesanan dari online . Oleh itu , buatlah tempahan atau datang lebih awal jika ingin merasainya.


Biasanya habis dijual sekitar 3pm! Kerana gerainya berada di tepi jalan, Papan tanda “ [Putu Piring Habis]” akan diletakkan sekiranya jualan telah habis .

Oleh kerana pelanggan yang tidak putus putus datang dan sanggup beratur, pekerja di sini dapat melakukan Putu Piring dengan cepat dan mahir sehingga kamera tidak dapat merakam dengann begitu jelas.

Lihat dari tengah, lapisan bawah ditutup dengan kelapa parut dengan wangian. Meneutralkan rasa manis gula kelapa di tengah ditambah lagi tepung nasi yang dibalut di luar. Gula kelapa meluap dengan satu gigitan. Aroma nasi dan sentuhan rasa kelapa, setiap gigitan penuh dengan rasa kenakan.


Ini adalah salah satu kuih miuh yang paling terkenal di Melaka.

Surat khabar digunakan untuk membalut Putu Piring. Walaupun banyak bungkusan telah dibungkus terlebih dahulu, ramai pelanggan datang membeli dengan banyak, terdapat lima Putu Piring diisi dengan inti di dalam satu pek, rasanya satu pek boleh cukup dua orang makan (berbeza dari orang keorang).


Kerana Putu Piringnya sangat banyak, jadi satu orang tidak mungkin boleh habis makan, sekeping Putu Piring yang begitu besar hanya berharga RM0.70, yang semestinya berbaloi!

🌟Bukit Beruang Putu Piring🌟

📍:Kampung Bukit Beruang 75450 Melaka.

🕰️ Selasa sampai Ahad 9am - 5pm

🕰️ Cuti : Isnin


🌟DAP'O Nasi Sup Daging Bakar🌟

Restoran ini telah beroperasi lebih kurang 3 tahun. Menu ini berasal dari Kelantan dan di bawa ke Melaka dan telah diolah dengan citarasa dan selera orang Melaka.

Menu yang popular adalah Daging bakar dan kegemaran semua orang adalah Kerabu Daging bakar. Semua daging diperap dengan rempah dari Kelantan. Dagingnya diperap dalam 24 jam sebelum dipanggang.

Untuk sup tulang, supnya juga dimasak dengan rempah terutama dibawa dari Kelantan. Sup perut adalah salah satu menu laris di 🌟Dap'o🌟. Sup dibuat dari perut daging sapi yang dicampur dengar air asam Malaysia untuk mengekalkan kesegaran. Rasa air asam meningkatkan kelembutan daging dan menjadikannya lebih sedap.

Kerabu Daging bakar mempunyai rasa manis, masam, pedas dan masinnya sendiri. Ia adalah idea asli dari pemilik restoran 🌟Dap'o🌟. Sambal kicap juga dihidangkan bersama sup dan daging untuk menambah rasa dan selera anda. Selain dari daging bakar, di sini juga mempunyai kambing bakar dan ayam bakar. Harga untuk 😁Teh O Ais hanya 50 sen😁 untuk makan di dalam kedai.

Untuk maklumkan semua,🌟Dap'o🌟 baru-baru ini telah beralih dari bowling MITC dan sekarang berada di Fashion City MITC. Ia masih berada di kawasan MITC dan berdekatan dengan Chamek Kopitiam


📍: Jalan KF 1, Jalan Kota Fesyen 1, Melaka International Trade Centre, 75450 Ayer Keroh, Melaka.

🕰️Waktu beroperasi : 11.30 am - 6 pm

🕰️Cuti : Rabu


The entire content, article write-up, pictures and videos are works of the company. Any form of quotation or rewriting is regarded as an infringement of the copyright of STUNNING MEDIA MARKETING (FB: It's Unique 精致马六甲).

//

228 views0 comments

Comments


bottom of page