top of page
Writer's pictureIt's Unique 精致马六甲

Pemenang Jalanraya | Operasi yang seimbang sepenuhnya lebih lancar —— It's Unique 精致马六甲

Updated: Jul 29, 2021


Pemenang Jalanraya

Operasi yang seimbang sepenuhnya lebih lancar . Apa yang istimewa dari Boxer Engine yang membuat pengeluar kereta Subaru memilihnya?


Selain dari dari Porsche dan juga Volkswagen Beetle (model asal, bukan model generasi baharu dengan enjin di depan), Subaru antara syarikat yang tegar menggunakan enjin jenis boxer. Jenama dari Jepun tersebut telah membangunkan enjin jenis ini sejak era 60’an, dan buat masa sekarang, kesemua kenderaan dalam barisan model Subaru dijana oleh enjin boxer.

Tetapi hanya dua pengilang hari ini menghasilkan enjin boxer, dan hanya satu dari mereka menyediakan enjin boxer dalam kenderaan pasaran massa. Kita bercakap tentang Subaru.


Enjin boxer adalah salah satu teknologi teras Subaru. Mereka telah menyempurnakan jenis enjin ini sejak beberapa dekad yang lalu.

Tetapi mengapa lalui semua kerumitan ini? Apa gunanya melakukan perkara yang berbeza?


Well, enjin boxer mempunyai banyak kelebihan yang membuat mereka unggul secara teknikal daripada mesin inline-4. Di mana enjin sebaris tinggi dan sempit, enjin boxer luas dan rata. Ini dengan serta-merta memberikan kepada kereta manfaat kestabilan yang lebih besar, kerana pusat graviti lebih rendah.

Lineartronic CVT menghasilkan output daya yang lancar. Apabila anda menginjak pedal pemecut, daya akan dihantar. Apabila digabungkan dengan teknologi Subaru lain seperti SI Drive, anda boleh beralih antara mod prestasi atau mod penjimatan minyak di hujung jari anda.


Dengan mewujudkan keadaan yang memerlukan daya yang lebih sedikit untuk mengoptimumkan transmisi kuasa, Boxer Engine dapat menggunakan kecekapan daya untuk memainkan peranan yang sebenarnya.


Tanpa usaha, merangkul setiap sudut

Kelebihan lain datang dari keseimbangan enjin boxer berbanding dengan enjin gaya inline dan ‘V’. Dalam enjin boxer, terdapat 2 piston yang menghadap satu arah dan dua lagi menghadap arah yang bertentangan. Ini membantu menyelesaikan banyak masalah kesenimbangan, menghasilkan enjin yang lancar.


Penekanan Subaru terhadap keseronokan memandu yang lebih tinggi melalui keunggulan mekanikal datang dari mereka melakukan perkara dengan cara mereka sendiri. Enjin boxer adalah salah satu aspek yang paling penting dalam setiap Subaru moden dan kini anda tahu mengapa.


Kedudukan enjin yang lebih stabil dan rendah tersebut secara tidak langsung membolehkan daya olengan badan kereta dikurangkan dengan drastik walaupun tidak menggunakan suspensi yang keras – sebab itu anda dapat rasakan kebanyakkan model-model Subaru begitu stabil ketika meredah selekoh laju.


Keseronokan memandu dan prestasi persekitaran

Dengan tujuan “keseronokan dalam memandu” dan “perlindungan alam sekitar”, Subaru percaya bahawa perkara yang paling penting adalah menggunakan lebih sedikit bahan bakar untuk menghasilkan tenaga kinetik yang lebih besar dan pada masa yang sama daya cepat dihantar ke roda dengan penggunaan proses yang minimum.


Subaru mengubah pemikiran menjadi tindakan, menembusi lapisan halangan teknikal dan akhirnya menyedari inovasi teknologi dan meningkatkan kecekapan enjin.



AJ Premium Company Intro Video

//

110 views0 comments

Comentários


bottom of page